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ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

Message non lupar j-p » 10 Sep 2018, 22:08

A lire si vous utilisez un Jeti Mezon 90/95


http://www.rcuniverse.com/forum/electri ... nings.html
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Re: ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

Message non lupar patchouli35 » 11 Sep 2018, 08:43

Pas trés rassurant tout ça. Cela démontre au moins que l'on est jamais assez méfiant avec un modèle électrique et qu'un démarrage intempestif est toujours possible malgré les coupures moteurs, fail-safe et autres.
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Re: ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

Message non lupar j-p » 11 Sep 2018, 10:19

"Information from Hacker Motor Service
Dear customers, there are still failures and fires of Master MEZON 90, Mezon 90 lite
and Mezon 95 opto controllers when used in F3A models.
The reason is as follows: These controls are all too small for use in an F3A model!"

Hacker has obviously got reports and evidence from F3A flyers to make the descision and publish above info.

Obviously it does not matter that it is rated for 90/95 amp continous and You stay under that value during flight.
I have no depth knowledge in ESC's but I have been told that it is not at full power the risk is greatest to fry an ESC but it is at lower power settings like half throttle and such (my Mezon 90 burned at half throttle). If any knowledable person can explain how lower power usage creates greater risk for ESC failure it would be valuable.
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Re: ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

Message non lupar j-p » 17 Sep 2018, 12:08

Et un JETI MEZON 90 Lite à Crespières qui a failli coûter un avion neuf ....
JP
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Re: ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

Message non lupar patchouli35 » 17 Sep 2018, 13:45

la cause ?
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Re: ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

Message non lupar j-p » 17 Sep 2018, 14:31

Voir sur le forum RCU
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Re: ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

Message non lupar j-p » 25 Sep 2018, 07:32

En cas de problème ... personne ne pourra se plaindre qu'il n'avait pas été suffisamment informé.
Jeti a de nouveau confirmé qu'il ne fallait pas utiliser ce type de contrôleur pour le F3A et que tous leurs revendeurs certifiés étaient au courant du problème :) :)
JP



http://www.rcuniverse.com/forum/electri ... nings.html

I have a new plane fitted with an Mezon 90 lite controller, after reading this thread, I was reluctant to fly it. The motor I am using is OS with the reduction gear. However, others in Norway have 100's of flights with Mezon 90 lite/OS reduction gear combination, so I will give it a try. Reported max current 70-72A.

Here is the response I got from Jeti:
"The LITE version was developed for gliders with small fuselage. The most important parameter was size, so all parts were reduced to absolute minimum. For example, SPIN 99 PRO is designed for high loads, you can see differences at first glance. So if you want MEZON LITE for F3A (motor current 80A), I recommend MEZON 130 (or 160) and sufficient air cooling. All our official distributors know what the Mezon LITE is primarily intended for."

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Re: ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

Message non lupar Jean-Pierre Rossier » 25 Sep 2018, 11:04

Bonjour,

Merci aux personnes de nous avoir prévenu, maintenant le changement de matériel ne fait aucun doute.

D'autant que JETI et nos revendeurs avouent avoir fourni un matériel non adapté au F3A, nous pouvons peut être prétendre à une indemnisation pour le remplacement du dit produit plus que douteux !!!

On ne sait jamais !! il n'est pas interdit de REVER !!!

Jean- Pierre
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Re: ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

Message non lupar Jessy » 25 Sep 2018, 11:58

Merci JP pour cette alerte. Gloups, ça fait peur..

J'utilise un Mezon 90 lite depuis fin 2014 sur l'Acuracy et j'ai donc volé 4 saisons ainsi.
(coup de pot? ou parce que Le contrôleur est tout à l'avant de l'avion, radiateur perpendiculaire à l'entrée d'air?)

En tous cas, comme tu le dis, nous voilà prévenus!

Jean-Claude L'Hostis
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Re: ANNONCE DE SECURITE JETI MEZON 90/95

Message non lupar j-p » 25 Sep 2018, 12:05

Mon collègue et copain de club FRED n'y croyait certainement pas trop quand je lui ai fait part de l'alerte Jeti

Deux jours plus tard, alors qu'il volait avec un vent assez fort, le retour sur la piste avec son ESC grillé a été miraculeux .

Un super Fantasista l'a échappé belle ....


Ci-dessous un autre témoignage ....

Çà peut fonctionner un certain temps .... mais l'issue peut-être fatale ...

JP
http://www.rcuniverse.com/forum/electri ... nings.html

The problem with using Mezon 90/95 (Non Light or Light, BEC version or OPTO version) is that it could work fine for long (or short) time and then BANG - it is fried FET's, like it was on mine. I had about 200-250 flights on my Mezon 90 (with BEC) when it got two fried FET's as shown in previous photos above. Then I mounted a new Mezon 90 again in the plane and it has worked fine during 2017 and 2018 seasons, probably about 500 flights. But You never know how long it will work like that. If You get a fried ESC in an unfavourable position over the flying field it may cause trouble to land in a normal way on runway. Landing out in rough terrain with our rather fragile F3A planes can be an expensive thing. And it is not for sure one is so lucky the ESC just fries, there is also the danger of a real fire in the plane when the ESC goes up in smoke. Then it can be really expensive flight.

/Bo
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